"Rädslan för att vara ful blir till besatthet"

2011-03-23 17:43:54 Allmänt

Under rörlig bild lektionen så surfade jag runt lite på google, och hittade det här:


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nar-radslan-for-att-vara-ful-blir-till-besatthet

När jag satt och läste artikeln blev jag smått skrämd. För många utav sakerna som står,stämmer in på mig.
Säger inte att jag har den här sjukdomen. Men som sagt, mycket stämmer in.

Utdrag från artikeln :

Att man ser kritiskt på sitt eget utseende och oroar sig för små defekter är vanligt, inte minst hos unga människor.
Men hos en del går det alldeles för långt. För vissa blir utseendefixeringen till en besatthet som ger mycket ångest och som påverkar hela livet.

Fixeringarna vid bdd kan handla om minimala "defekter", verkliga eller inbillade.
Ofta rör oron hudförändringar som ärr eller finnar. Man kan tycka att håret är för tunt och oroa sig för att tappa mer, man kan tycka att näsan är för stor eller har konstig form, och så vidare.
Många gånger handlar fixeringen om delar av ansiktet men det kan också röra sig om andra kroppsdelar.

Trots att bdd är relativt vanligt är det få som känner till sjukdomen. Omgivningen tror ofta att det handlar om vanlig utseendefixering, eller att personen bara tigger komplimanger. Den drabbade kan få höra kommentarer som "jag tycker inte heller att jag är så himla snygg, det är bara att acceptera hur man ser ut".

Man känner inte till den exakta orsaken till dysmorfofobi, men de flesta forskare tror att både biologiska, psykologiska och sociala faktorer spelar in. En medfödd känslighet ihop med utlösande faktorer, som till exempel negativa kommentarer om utseendet, tros kunna ligga bakom.

M

Jag tror det är ganska vanligt att man känner så :)

2011-03-23 17:51:25
http://indivisible.blogg.se/
BECKA

Sv: Jo det är bara att försöka att bita ihop... Tack så himla mycket! Jo det borde vi verkligen <3

2011-03-23 18:40:45
http://beckaas.se
Sandra

Yep, då är det officiellt då. Jag har BDD...

2011-03-23 20:19:10
http://sandraskogman.blogg.se/
Elisa

BDD - det låter som en riktigt jobbig sjukdom!! och det är väldigt tråkigt att du har den , eller åtminstone vissa symptom - för du är så vacker Lisette och borde få känna dig vacker 24/7!! :)



Och som svar på din fråga; Yes jag är inackorderad, och bor själv i en liten 20kvadratare här i stan :)

2011-03-23 22:20:21
http://elisalot.blogg.se/
Linda

det där stämmer in på mig lite, ;D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Smells like chocolate